• Petri Nóri

A bélflóra és az immunrendszer kapcsolata


Mi is az az immunrendszer?

Az immunrendszer szervek, szövetek és sejtek együttese, melyek megvédik a testet a vírusoktól és baktériumoktól vagy bármilyen idegen anyagtól. Az immunrendszer fő feladata, hogy megkülönböztesse a saját és nem saját, vagyis idegen anyagokat.

Az immunrendszer felismeri, semlegesíti és eltávolítja a kórokozókat: baktériumokat, vírusokat, parazitákat és gombákat, amelyek bekerülnek a testbe. Észre sem vesszük, de az immunrendszerünk minden nap védi bennünket. A rendellenesen burjánzó sejteket megöli, gombaspórákat kiírtja, a baktériumokkal és vírusokkal leszámol.

Amikor az immunrendszerünk teljesítménye megváltozik akkor beszélünk betegségekről.

A kutatások azt mutatják, hogy ha az immunrendszerünk alulteljesít akkor beszélünk fertőzésekről és immunhiányos megbetegedésekről, míg túlzott az aktivitása allergiás és

autoimmun betegségeket eredményezhet.

Az immunrendszernek két része van:

Az egyik a veleszületett immunrendszerünk, mely általános, alapvető védelmet nyújt a kórokozókkal szemben. A másik az adaptív immunrendszerünk olyan speciális kórokozókra specializálódik, amelyekkel a test már kapcsolatba lépett. Adaptív immunrendszerünk működése sok dologtól függ, néhányat megemlítek a teljesség igénye nélkül: helytelen táplálkozás, stressz, szükségtelen antibiotikumkúrák, túl nagy tisztaság, túl sok fertőzés.

Ez a két immunrendszer kiegészíti egymást bármilyen kórokozóval vagy káros anyaggal szembeni reakcióban.

Immunrendszerünk legnagyobb része, kb 80%-a a bélrendszerben található. A hasznos baktériumok a bélnyálkahártyán helyezkednek el.




ÉLÉSKARMA mikrobiom

Mi a mikrobiom?

Bélflóra, vagy más néven mikrobiom, a vékony- és vastagbelünk egészséges működéshez szükséges baktériumok összessége. Egy felnőtt szervezetében közel 1,5 kilogramm mikroba él, így a mikrobiom gyakorlatilag a legnagyobb szervünknek is nevezhető.

A tudomány jelenlegi állása szerint több mint 400 féle bélrendszerünkben élő baktériumfajtát ismer. Ezeknek az élőlényeknek kulcsszerepük van életünk legalapvetőbb folyamataiban, például az emésztésünkben, az immunválaszainkban, de még a viselkedésünkre is hatással vannak.

Hogyan alakul a mikrobiomunk?

Születésünk előtt a bélflóránk steril és közvetlenül születés után megkezdődik a baktériumok elszaporodás a bélrendszerünkben. A baktériumok kívülről kerülnek a szervezetbe: hüvelyi születés esetén az első kontaktus a hüvelyflóra, a második a kollosztrum, aztán az anyatej és ezután a környezetből bekerülő baktériumok. Normál esetben először a Lactobacillusok szaporodnak el a bélrendszerben, melyek a tej emésztésére szolgálnak.

A bélflóra összetételének kialakulása függ a születés módjától, az újszülött környezetében található baktériumoktól, a táplálkozásunktól és az elfogyasztott vagy el nem fogyasztott antibiotikumoktól.

100 évvel ezelőtt a talajból bekerülő mikroorganizmusok képezték a bélflóra alapjait. Manapság a feldolgozott élelmiszerek fogyasztása által megváltozott a bélflóránk összetétele is.

Újszülött korban alakul ki az orális tolerancia, mely azért felelős, hogy a táplálékkal bejutó antigének és a bélflóra baktériumai ellen ne lépjen fel immunválasz, ezek a normális immunválaszhoz szükségesek, mivel a szervezet ellenanyagot termelő sejtjeinek 80%-a a bélnyálkahártyán van.


ÉLÉSKARMA mikrobiom építő és károsító dolgok

A baktériumok (prokarióták, azaz nincs sejtmagjuk) teszik ki a beleinkben élő lények 90%-át, több mint 20 törzsbe sorolhatók. Minden embernek megvan a saját baktériumkészlete. A jó és rossz baktériumok egyensúlya jelenti azt hogy egészségesek vagyunk, de csak akkor működik ez a rendszer megfelelően, ha a kettő aránya ideális, azaz 85-15% a hasznos baktériumtörzsek javára. Abban az esetben ha az egyensúly a káros baktériumok felé billen, akkor a szervezet fogékonyabbá válik különböző megbetegedésekre. Itt lépnek a képbe a probiotikumok.

A probiotikumok az úgynevezett jó vagy szervezet számára hasznos baktériumok, nevük is ezt jelenti az „életért”. Ezek az elő mikroorganizmusok elfogyasztásuk révén visszaállíthatják a bélflóra állapotát, így támogatják az immunrendszer megfelelő működését a kórokozókkal szemben. A fent említett hasznos baktériumok túlélik a gyomorsav, az epesavak és az emésztőenzimek bontó hatását és élve eljutnak a vastagbélbe. A bélfalon megtapadva legkevesebb egy hétig élnek és kolonizációs képességüknél fogva elszaporodnak. Így védenek a káros mikroorganizmusokkal szemben, ezen kívül szerepet játszanak a bélrendszer működésében is. Nem mellesleg csökkentik a rossz, azaz LDL koleszterin és a trigliceridszintet is a vérben.

A probiotikus tulajdonsággal rendelkező élelmiszerek fogyasztásával lehetőségük van a bélflóra aktivitásának serkentésére, ezáltal az immunrendszer megerősítésére.

Milyen élelmiszerek által jutunk probiotikumokhoz?

A probiotikumokban gazdag természetes élelmiszerek fermentálás, azaz erjesztés útján készülnek. A probiotikus élelmiszerek nagyrészét a tejalapú készítmények jelentik, azon belül is a hagyományos erjesztéssel készült tejtermékek kaukázusi kefír, érlelt sajtok, joghurtok. De probiotikus élelmiszer a savanyú káposzta, kovászos uborka is, mivel ezen termékek készítése során is tejsavas erjedési folyamat megy végbe.

A fenti élelmiszereken kívül kiegészíthetjük terápiánkat egy széles spektrumú probiotikum készítménnyel is.

A probiotikumok akkor tudnak elszaporodni a belekben, ha megfelelő a táptalaj számukra: itt kell megemlítenem a prebiotikumokat, más néven nem emészthető, oldható rostokat. Azáltal hogy nem emészthetőek ők is ellenállnak a gyomorsavnak, epesavaknak, emésztő enzimeknek, így jutnak el a vastagbélbe és adnak táptalajt a probiotikumok számára.

Milyen élelmiszerekben található prebiotikum?

A fokhagymában, póréhagymában, vöröshagymában, babfélékben, borsóban, búzában, rozsban, spárgában, burgonyában, banánban, mézben, a zabpehelyben, csicsókában.

Ha a pre- és probiotikumok együtt fordulnak elő szimbiotikumnak nevezzük.

Petri Nóra


Egészséges receptekért gyere ebbe a csoportba:


https://www.facebook.com/groups/eletmodvaltasaprolepesekkel/

https://www.facebook.com/eleskarma/

41 megtekintés

Petri Nóra

alapító, táplálkozásterapeuta

eleskarma.blog.hu

petrinori@gmail.com

Tel: +36 30 620 2826

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2017 by Nóra Petri. Proudly created with Wix.com