• Petri Nóri

Az igazság a kókuszolajról: tényleg egészségtelen és mérgező a kókuszolaj?

Nemrég látott napvilágot egy cikk a kókuszolaj egészségre gyakorolt káros hatásairól. Manapság bármiről olvashatunk pro- és kontra az interneten, többek között erről a zsiradékról is. Vajon merjük ezután használni? Utánajártunk és összeszedtük nektek a kókuszolajjal kapcsolatos tényeket és tévhiteket.





Minden háztartásban megtalálható valamilyen zsiradék, melyet a konyhai sütés-főzés során használunk. Nagyanyáink idejében a sertészsír és a kacsazsír volt a legelterjedtebb, aztán a napraforgóolajra cseréltük a házi zsírokat. Az élelmiszerek kínálata azóta jelentősen megnőtt, így már olyan egzotikus termékekhez is hozzájuthatunk, mint a kókuszpálma terméséből készült kókusztej vagy kókuszolaj.


A cikk állítása alapján a kókuszdióból sajtot zsiradék toxikus, azaz mérgező. Az igazság az, hogy ha valamely élelmiszerből extrém sokat fogyasztunk az valóban lehet rossz hatással. Megfelelő mennyiségben ezzel a táplálékkel sincs semmi gond, de ez is mint minden mást túlzásokba esve okozhat káros mellékhatásokat. Egészséges mérték: 2 evőkanál kókuszolaj/ nap, melyet a reggeli rántotta alá teszel vagy 2 dl kókusztej, melyből levest készítesz.

A kókuszdió a trópusokon őshonos kókuszpálma termése. Széles körben felhasználható növény. Készül belőle élelmiszer: olaj, chips, tej és tejszín is, de sok kozmetikum alapanyag is a kókusz.

A kókuszpálma termésének belsejéből kinyert növényi olaj a kókuszolaj, melynek legegészségesebb szűz változatát, hidegen sajtolják, így megmaradnak értékes tulajdonságai. Ásványianyag- és vitamintartalma, valamit az olajsav szerkezete sem változik meg a kíméletes feldolgozási eljárás során. A kókuszdiót évszázadok óta termesztik és fogyasztják a trópusi éghajlaton. Az utóbbi években azonban a nyugati világ is ráébredt, mennyi jó tulajdonsága van ennek a növénynek és már nem csak a kókuszreszeléket találjuk meg a boltok polcain, mint pár évtizede.

Mint a legtöbb növényi olaj, ez is egy jó választás az egészségtudatos vásárlóknak, de ennél is, mint minden más növényi olajnál figyelni kell a feldolgozottságra: válaszd a hidegen sajtot szűz változatot.

A kókuszdióban található zsírok nagyrésze, közel 90%-a telített zsír, és a nagymértékű telítettségnek köszönhetően nem avasodik könnyen, hosszan eltartható. A telített zsírokat egészségügyi hatásait illetően megoszlanak a vélemények, de mértékletes fogyasztása nem jelent veszélyt, sőt.


Kedvező hatásai


Segít csökkenti a falási rohamokat

Három evőkanál kókuszhúsban nagyjából 3,5 gramm rost van, melynek elfogyasztás azt eredményezi, hogy tovább érezd magad jóllakottnak. Add hozzá a reggeli zabkásádhoz, de a palacsinta tésztájába is bele tudod keverni, így növelve annak rosttartalmát.

Előnyösen hat az emésztésre

Más zsírsavaktól eltérően a kókuszolaj közvetlenül szívódik fel a májkapuérbe, majd egyenesen a májba kerül, ahol legnagyobb része üzemanyagként hasznosul, ezáltal megkönnyítve az emésztés folyamatát.

Vírusellenes és gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkezik

Egy indiai kutatás szerint a szűz kókuszolaj magas antioxidáns tartalma csökkenti a gyulladást. A benne található laurinsav és kaprinsav antioxidáns, antibakteriális és gombaellenes hatású.

MCT olaj (MCT, azaz middle chain tryglycerid = közepes láncú zsírsav)

A kókuszolaj a rövid és közepes láncú zsírsavak szokatlan keveréke. A közepes hosszúságú szénlánccal rendelkező zsírok felszívódása a szervezetben eltér a többi zsírsavétól. Előnye, hogy epe-, és a hasnyálmirigy által termelt zsírbontó enzim, a lipáz hiányban is hasznosul, ezzel tehermentesítve a hasnyálmirigyet. Ennek eredményeképpen nem tárolódik el zsírként a szervezetünkben, hanem gyors energiaként szolgál.


Előnyös tulajdonságai:

· könnyebben emészthető

· a máj dolgozza fel, ahol egyből energiává alakulnak, így nem tárolódik el testzsírként


Az MCT a kókuszolajon kívül a tejtermékekben fordul elő.

Kiváló sütéshez, főzéshez

Jobban hevíthető, mint az olívaolaj, így szélesebb körben használható növényi zsiradék. A magas telített zsírsavtartalom miatt a kókuszolaj hőstabilitása kitűnő, így sütéshez jól használható és nem avasodik könnyen, hosszan eltartható. Tévhit, hogy a kókuszolajban sütött ételeknek kókuszíze lenne.

Jó hatással van a koleszterinszintre is

A kókuszolaj emeli a jó koleszterin, azaz a HDL szintet a vérben.

Így használd a kókuszolajat!


Sütéshez-főzéshez

Próbáld ki a mindennapi konyhai rutin során napraforgóolaj helyett. Szinte ugyanúgy tudod majd használni. Jobban hevíthető, mint az olívaolaj és sokkal egészségesebb, mint hidrogénezett társai.


Add hozzá az ételekhez

A kókuszreszeléket vagy kókuszpelyhet, szórd reggeli kásádra vagy egy gyümölcssalátára, amit napközben, két étkezés között fogyasztasz. Próbáld ki a kókusztejszínt hagyományos tejszín helyett. Íme egy recept Havas Dórától az Auchan gasztro bloggerétől: https://www.auchan.hu/receptek-reszletek/koktelparadicsom-korma-tokehallal

Rendkívül jó hatással van bőrre vagy hajra kenve is

Külsőleg is használhatod! A kókuszolaj zsírsavai (kaprilsav, laurinsav) külsőleg és belsőleg is gyulladáscsökkentő és hidratáló hatásúak, ezért jó választás lehet különféle bőrproblémákra.

Készíts otthon testradírt belőle

A kávézaccot keverd és kókuszolajjal és már kész is van a testradír: használd hetente egyszer zuhanyzás előtt és miután végigradíroztad magad a bokádtól az arcodig, csak a kávézaccot öblítsd le magadról, az olajat hagyd a bőrödön. Csodálatosan sima, hidratál bőrfelületet kölcsönöz.

Most már Te is láthatod, hogy nem ördögtől való ez a trópusi növény. Használd bátran te is, csak ne ess túlzásba.

1140 megtekintés

Petri Nóra

alapító, táplálkozásterapeuta

eleskarma.blog.hu

petrinori@gmail.com

Tel: +36 30 620 2826

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2017 by Nóra Petri. Proudly created with Wix.com