• Petri Nóri

Eszel te rendesen? Azaz a fogyás egyik kulcsa: a rost

Mik azok a rostok?


A növényi táplálékok azon részei, melyek nem szívódnak fel a tápcsatornában. A rostok a vastagbélben bomlanak le. Nincs jelentős kalóriatartalmuk. A rostban gazdag étrend elengedhetetlen része az egészséges táplálkozásnak, ezáltal az egészséges életmódnak.

A finomított élelmiszerek fogyasztása révén a rost-fogyasztásunk jelentősen elmarad a kívánatostól. A mai tudományos álláspont szerint napi 40-50 gramm rost bevitele lenne optimális.



ÉLÉSKARMA: A rostok szerepe kulcsfontosságú


A rostok segítik az ételek végighaladását a bélrendszeren. A rost szerkezete összetett, ezért különféle baktériumokra van szükség a lebontásukhoz. A rendszeres rostfogyasztással elősegítjük a hasznos, azaz probiotikus baktériumok elszaporodását a bélrendszerben, melyek hozzájárulnak az megfelelő emésztéshez és általános egészségünk fenntartásához. A rostok résztvesznek a szervezet vércukorszabályozás folyamataiban, nem hagyják, hogy vércukorszint hirtelen megemelkedjen, így tovább érezhetjük magunkat jóllakottnak. Ez a folyamat segít megelőzni, hogy túlegyük magunkat és hogy étkezés után rövid időn belül leessen vércukorszintünk.


Mivel a rostok táptalajul szolgálnak a bélben élő baktériumoknak, melyek szerepet játszanak az anyagcsere folyamatokban, támogatják a lelki egyensúlyt („Ép testben ép lélek”) és az immunrendszer működését is. Akkor kiegyensúlyozott a bélflóra, ha a megfelelő baktériumok, megfelelő mennyiségben vannak jelen a bélben.


Az emberi testben kétféle bélbaktérium létezik:

A kooperatív, azaz probiotikus baktériumok melyek támogatják az emésztést és védik a bélrendszert a kórokozóktól. A másik fajta a nem kooperatív, azaz patogén baktériumok, melyek elvonják a szervezettől a tápanyagokat és méreganyagokat bocsátanak ki.


Egy egészséges ember bélrendszerében körülbelül ezer baktériumfaj él, de sorra fedeznek fel újabb és újabb törzseket. Egy bélbetegséggel küzdő ember esetén ez a szám lecsökken. Mivel a jelentős szerepük van a egészségük szempontjából a baktériumok számának, vissza kell állítani az egyensúlyt, növelni kell a probiotikus baktériumok számát.


Itt jönnek segítségünkre a rostok. Az élelmi rostok, az ember számára emészthetetlenek, de a bélbaktériumok ezeken élnek, táplálkoznak. Minél több rostot fogyasztunk, annál több tápanyaga lesz a baktériumoknak a beleinkben. Figyeljünk arra is, hogy változatosan fogyasszuk ezeket: saláták, gyökérzöldségek, keresztesvirágúak, bogyós gyümölcsök, magvak, fűszernövények, gombák, hüvelyesek, teljes értékű gabonák.


Az optimális rostbevitel: napi 0,5-1 kg rostban gazdag növény elfogyasztása javasolt. Szétbontva napi 3 főétkezésre: étkezésenként körülbelül 25-30 dkg zöldség vagy gyümölcs elfogyasztása ajánlott.



ÉLÉSKARMA Életmód- és táplálkozási tanácsadás

Ha személyre szabott étrendet szeretnél itt rendeld meg:

www.eleskarma.com/home


0 megtekintés

Petri Nóra

alapító, táplálkozásterapeuta

eleskarma.blog.hu

petrinori@gmail.com

Tel: +36 30 620 2826

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2017 by Nóra Petri. Proudly created with Wix.com