• Petri Nóri

Sorozat a táplálékkiegészítésről: Mi az a 60/30/10 szabály a táplálkozásban és miért kell követned

Frissítve: 2019. jún 5.

60% táplálkozás, 30% mozgás és 10% táplálékkiegészítés. Sosem leszel 100%-os, ha a három bármelyikét elhanyagolod, és mint mindenben, itt is a tökéletességhez hiányzó utolsó 10% talán a legnehezebb, ezért most egy pár hétig ezzel foglalkozom a blogon.



Hogy miért van szükségünk táplálékkiegészítőkre akkor is, ha mondjuk követed a Neked személyre szabott étrendemet, tehát a táplálkozásod rendben van és a sport is stimmel? Mert a szupermarketekben megvásárolható élelmiszerekből egészen egyszerűen hiányoznak a szervezeted számára fontos összetevők. Tehát választhatsz: vagy veszel 50 hektárnyi birtokot, ahol állatot tartasz, földet művelsz, vadászol, gombászol meg gyümölcsöt termelsz, vagy táplálékkiegészítőkhöz nyúlsz. Nézzük a legegyszerűbb példát, a paradicsom-szezonon túl vásárolt szupermarket-paradicsomot. Ugye feltűnt, hogy nincs íze és nincs illata, viszont fényes a bőre és kemény, mint egy alma? Persze, hiszen a nagyipari termelés számára nemesített fajtákkal szemben a két legfontosabb elvárás:


Az eltarthatóság:

  • Dél-Spanyolországban vagy Szicíliában leszedik (egy nap)

  • csomagolják (jó esetben még egy napon belül vagyunk)

  • szállítják (három nap; a kamion naponta csak 9 órát mehet)

  • a magyar raktárból kiviszik az áruházba majd polcra rakják (még egy nap)

  • Tehát a “friss” paradicsom öt napos. Ennyi idő alatt pont a kétharmadát elveszíti az eredetileg is alig pislákoló vitamintartalmának. A szupermarket pedig nem szeretné kidobni a kukába, ha egy nap után nem veszik meg, ezért legalább 8-9-10 napig“polcálló”nak kell lennie a paradicsomnak. A kertedben termelt normális fajta már rég lecsó lenne ennyi idő alatt.

A küllem:

  • Te és én nyilván kivételek vagyunk de hidd el, a vásárlók 97%-a tökéletes, simabőrű, piros paradicsomot akar megvenni.

És hol vannak a vitaminok, a nyomelemek, meg egyáltalán, az ízek? Hát a rossz hír az, hogy pont azok a gének, amelyek a zöldségek és gyümölcsök vastag és szép bőréért felelősek, azok nyomják el az ízt és tápanyagot biztosító géneket. Vagy-vagy. Egy zöldség (illetve gyümölcs, ugye, mert a paradicsomnak a termését esszük, ezért gyümölcsnek számít) vagy gyönyörű és hosszan eltartható, vagy ízletes és vitaminokkal teli. Nem véletlenül keresed (keresnéd) a friss gyümölcsöket a boltban (de hiába); leszedés után azonnal elkezdi felélni az antioxidánsait, hogy védekezzen az elmúlás ellen, és pár nap alatt fel is éli a nagy részét.


Szóval, mint ebből a példából is látod, hiába fogunk szuper étrendet követni, képtelenség minden tápanyaghoz hozzájutni, mert egyszerűen nincs benne a számunkra mindennap hozzáférhető élelmiszerekben.


A következő posztban elkezdjük megnézni a különböző tápanyagokat és a forrásaikat! Iratkozz fel, likeolj, kövess, és ha tetszik a megközelítés, rendeld meg házhozmenő szolgáltatásomat itt: eleskarma.com

47 megtekintés

Petri Nóra

alapító, táplálkozásterapeuta

eleskarma.blog.hu

petrinori@gmail.com

Tel: +36 30 620 2826

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2017 by Nóra Petri. Proudly created with Wix.com